שיעורים בעיצוב

בהמשך לפוסט הראשון שכתבתי על הטיול השני להולנד הנה כמה מהתובנות שלמדתי מהמעצבים והמעצבות שפגשנו >

upcyclish_holland_tour_floris_wubben_5

ביקור בסטודיו של המעצב ההולנדי Floris Wubben באמסטרדם

upcyclish_holland_tour_floris)wubben_6

בינו לבין החומר תמיד תהיה מכונה שהוא המציא והגה כחלק מתהליך של חשיבה ומחקר. בתמונה הוא מדגים את אופן העבודה עם המכונה על הפרוייקט Erosion. זה מצלצל לכן מוכר כי כתבתי עליו לא מזמן בפוסט רומנטיקה עם מכונה

מכונת אקסטרודר ש Floris Wubben הדגים איתה כיצד הוא מייצר את הואזות הוירטואוזיות שלו. בתהליך נוצר דיאלוג מעניין בין אמצעי הייצור לבין השליטה והמיומנות הידנית שיש למפעיל אותו

upcyclish_holland_tour_floris_wubben_1

שולחנות חדשים שהכין עבור תערוכת העיצוב במילאנו ושהוצגו במתחם של רוזנה אורלנדי

upcyclish_holland_tour_floris_wubben_2

בניגוד לגלזורה שדורשת אפיה ארוכה בתנור, את הפרוייקט האחרון צבע בחומר אחר שלא דורש שריפה. הוא אחראי על כל נושא פיתוח החומרים כשתמיד נמצאת לידו קרמיקאית מומחית. הוא דרך אגב, מעולם לא עבד על אובניים

upcyclish_holland_tour_the_soft_world_7

סדנת ליבוד בסטודיו שלBeatrice Waanders -The Soft World ברוטרדם. עבודות שמונחות בסטודיו לצורך הדגמה (ואסטתיקה טהורה). משמאל: Waanders מדגימה כמה טכניקות שפיתחה. צילום: אריקה שפיגל

upcyclish_holland_design_tour_the_soft_world_4

מימין: פרוייקט חדש וש(ס)וער שלWaanders בו היא אספה במשך כמה חודשים שיער אדם ממספרות בעיר ומהם היא יצרה יריעות טקסטיל, זאת כרעיון אלטרנטיבי ליצירת לבד באיזורים שבהם אין עיזים וכבשים. משמאל: עבודת ליבוד שהכינה בשנה שעברה עבור מותג האופנה MAISON MARGIELA  תחת הקונפסט "vegetarian-fur" בעיצובו של JOHN GALLIANO

HAIRYURT, עבודת ליבוד בעיצובה של Waanders @the soft world שעשוייה משערות אדם ושהוצגה בחודש האחרון ב-Route du Nord, רוטרדם

מפגש עם Piet hien Eek במתחם העיצוב שלו באינדהובן. היו לי תובנות מהמפגש כבר בפעם הקודמת. כשהתחיל לפני כעשרים שנה חיפש מקום שיוכל להכיל גם את הסטודיו וגם את רצפת הייצור. הוא חיפש כ7 דונם אבל הנכס היחידי שהיה רלוונטי היה בן 11 דונם. בתמונה: סדנת הייצור הדינמית והשוקקת שנמצאת בקומה הראשונה במתחם

phe

מתחם העיצוב של Piet hein Eek הוא סוג של חנות ממתקים עבור כל חובבי העיצוב הממוחדש, הפשוט והמקורי. לצד מוצרים שהוא מייצר במקום הוא מחזיק בחנות גם מותגים מכל העולם כמו למשל: Pet Lamp ו-Freitag . העיקרון מבחינתו לבחירת המוצגים שימכרו בחנות הוא שלא יהיו תחת אותה קטגוריה שהוא מייצר (רהיטים), אבל תחת אותה אג'נדה – ייצור מתוך הקיים, ללא בזבוז ובתפיסת עיצוב שקופה (שידוע מי הכין? ממה זה עשוי? וכיצד זה ייוצר?)

Piet hien Eek סיפר לנו שהוא חובב עתיקות מושבע: ״יש חיבור מושלם בין עבר לעתיד, אתה יכול לדמיין איך המקום היה ובאותה מידה לדמיין איך הוא יהיה״. לפני מספר שנים הוא קנה טחנת קמח ב-Dordogne, צרפת. בזמן שיפוץ הנכס הוא למד הרבה מאנשי מלאכה באיזור איך לעבוד עם חומרי הגלם המקוריים וכיצד להתייחס בתהליך האדריכלי לאקלים שבמקום. מסיבות פרקטיות "חבל שב-11 חודשים בשנה כשאנו לא שם המקום יעמדו ריק" הוא משכיר את הקוטג׳

upcyclish_holland_tour_phe_4

אמנם Piet hien Eek לא דוגל בעיצוב חדש רק לשם ה-News, אבל בתמונה למעלה מוצר חדש – שנדלייר שפיתח בשנה האחרונה עם חברת הקריסטלים Veronese שמכינה גופי תאורה ונברשות מזכוכית Murano כבר מעל 100 שנים. במרתפי החברה שכבו אלפי יחידות קריסטל שאבד עליהן הקלח. פיט הצליח ליצר מראה אקלקטי עכשווי בעזרת טבעת אחידה אליה אפשר להוסיף את כל אחד מהאובייקטים. את גופי התאורה ניתן למצוא ב-The Frozen Fountain באמטרדם ובחנות הקונספט Merci Merci בפאריס.

בסטודיו Wandschappen, רוטרדם פגשנו את Ivo van den Baar אמן מעצב (והכרנו גם את שותפתו לחיים ולסטודיו Nicole Driessens)  שסיפר לנו על דרכו המקצועית מעוררת ההשראה. מימין: צילומים של סצנות פסולת אופייניות לרחובות השכונה בה נמצא הסטודיו. השכונה מאופיינת בדמוגרפיה עשירה בפליטים מיותר מ-140 מדינות, עובדה המיצרת מעברי דירות תכופים. משמאל: Ivo והסטודיו אחראים על ייצור מוצרי עיצוב עבור מעצבים הולנדיים רבים ביניהם: Marcel Wanders (בתמונה התבנית לייצור ה-Knotted Chair המפורסם שלו), Christien Meindertsma ו-Hella Jongerius.

סטודיו Wandschappen קנה את שמו בעולם העיצוב בזכות עציצי לבד ענקיים שנרכשים על ידי גלריות בתי מלון ומבוקשים מאוד בקרב אדריכלים ומעצבי פנים. מקור המוצר טמון בפרוייקט אמנותי עליו עבד הסטודיו כדי לבטא את ייחודיות השכונה והעציץ שמלווה כל דייר חדש בכניסתו או ביציאתו היה הסמל לתהליך האנושי והדמוגפרי שעוברת שכונת המצוקה בה נמצא הסטודיו. בתמונה אובייקטים מתוך התצוגה של הסטודיו במתחם העיצוב באיזור הלמברטה, בתערוכת העיצוב במילאנו, באפריל האחרון (2017)

upcyclish_holland_tour_Wandschappen-Gemini

מוצר חדש נוסף שהציג הסטודיו השנה במילאנו היה מערכת שולחנות וכיסאות מודולריים. בין שכבות העץ נוספו שכבות לבד. בזמן ראיון שנערך עם Ivo בזמן התצוגה, העיתונאי שישב אל מול השולחן וליטף את שכבת הלבד, עצר את שטף דיבורו כדי לשתף שהמגע בלבד נותן לו תחושה נעימה ומרגיעה

ב-Social Label פגשנו את C-mone Kramer שותפה ומיסדת של המותג. שמחתי לראות שהם עשו כברת דרך משמעותית מהפעם הקודמת שביקרתי במקום לפני כשנה. בתמונה מוצר שפיתחו השנה עם המעצבת ההולנדית Kiki van Eijk, בו  היה חשוב להן שתהליך הייצור יהיה מורכב ככל שניתן (קצת הפוך ממה שאנו תופסים עיצוב מודרני), וזאת על מנת לספק לאנשים שמייצרים אותו, הסובלים מסוגים שונים של בעיות נפשיות, תחושה של גאווה וסיפוק אישי דרך תהליך הייצור

ארסנל המוצרים של Social Label גדל, מבחינתן המוצרים הן פלטפורמה ליצירת תקשורת וחברה טובה יותר הן קוראות לזה Socio Economics. בתמונה: תצוגת המוצרים במתחם של Piet hien Eek, בשבוע העיצוב ההולנדי שנערך באינדהובן בספטמבר האחרון (2016)

בנוסף השתתפנו בסדנת Kom. שניה משמאל זוהי C-mone Kramer, שותפה מיסדת של Social Label

שיעורים בעיצוב / תובנות שאספתי ממפגשי הסטודיו שערכנו בטיול האחרון >

  1. אם בדיוק סיימת ללמוד זה יהיה רעיון טוב לבחור סטודיו מוכר ומוערך ולעבוד בו. כך אפשר לראות איך הדברים עובדים? מהי שרשרת הערך? ומה יכולת ההתפתחות שלך? שנתיים זה זמן אופוטימלי; ארוכה מספיק לרכישת מיומנויות ולא ממושכת מספיק לאיבוד השפה האישית והאוטנטתית שהובילה אותך מלכתחילה ללמוד עיצוב. (Ivo van den Baar Wandschappen)
  2. הדרך הקצרה ביותר להצלחתך היא השתתפות בתערוכת עיצוב למשל בשבוע העיצוב ההולנדי. נכון זה לא מילאנו אבל באינדהובן יש סיכוי סטטיסטי גבוה שלי אדלקורט סלאש רוזנה אורלנדי יבואו לשאול שאלות אישיות וספציפיות על הפרוייקט שלך, מה שיוביל אותך שנה לאחר מכן להציג במתחם של אורלנדי בזמן תערוכת העיצוב במילאנו (Floris Wubben)
  3. הצטיינת בסעיף הקודם והוזמנת להציג בגלריה את העבודות שלך? יש לוודא היטב שה- D.N.A של הלקוחות שלה מתאים לעבודות שלך, מעבר ללקוחות פרטיים זה עשוי לפתוח אפשרויות עבודה עם מותגי אופנה כמו Chloe ומקס מאורה. (Floris Wubben)
  4. השימוש בקיים; חומר גלם, או ידע של אנשים בכל הנוגע לשיפוץ מבנים עתיקים בתוך סביבה טבעית היא נקודת מוצא לעיצוב מתוך תכלית ויעילות ולא כטרנד של מיחזור. (Piet hein Eek)
  5. מה שנראה לך לא הגיוני היום יסתבר כעבור שנים כדבר הכי הגיוני שעשית. (Piet hein Eek)
  6. היכולת לגדול ולהתפתח קשורה באופן ישיר ליכולת שלך לפתח רשת קשרים. יכולת שיודעת לערבב מעגלים מתחומים שונים מלבד עיצוב כמו למשל סדנאות ייצור, גופי רווחה ומשרדי ממשלה. דרוש זמן רב כדי לייצר את הקשרים בין המעגלים הראשונים השונים, אבל מאוחר יותר כשבנק גדול יפנה אלייך כדי לתמוך בפרוייקט – זה ישתלם! (Social Label)

///

עם קשר ובלי קשר עבודה אחת שאהבתי השבוע >

Gabriel Dishaw, Digital Hermes

TwitterPinterestFacebook

פוסטים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *