סורגת. רוקמת. בודקת

upcyclish_yuval_etzioni_2upcyclish_yuval_etzioni_3upcyclish_yuval_etzioni_1upcyclish_yuval_etzioni_4

התמונות צולמו על ידי רן ארדה והן מציגות אובייקטים מתוך התערוכה ״בדק בית״ של יובל עציוני, שמציגה עכשיו בגלרית פריסקופ (נעילה 2.7.16).

///

משתפת בשיחה שערכתי עם יובל עציוני לכבוד התערוכה >

עציוני, מעצבת טקסטיל בוגרת שנקר (1992) ומלמדת בו (החל מ-2009), החלה את הקריירה שלה בתעשית הטקסטיל. לאחר 7 שנים, פתחה סטודיו עצמאי ובמקביל התחילה ללמד וללמוד בעצמה. כשלמדה בקורס לקיימות בתכנית ללימודי אוריאנות ויזואלית בסמינר הקיבוצים, הגיעה אליה התובנה שהיא בעצם משתתפת בתעשיה שצורכת כמויות גדולות של עיצובים, משתמשת במעט עצובים, ובעיקר יוצרת הרבה פסולת חסרת תועלת ושימוש. מאז היא פנתה להתעסקות אמנותית יותר בטקסטיל, ועבודותיה הוצגו בגלריות שונות, ובתערוכות ״ארוגים״ (2002) ו-״ארוגים בתודעה״ (2014) שהתקיימו במוזיאון ארץ ישראל.

לשאלתי איך לימודי הקיימות משפיעים על התכנים אותם היא מעבירה לסטודנטים שלה היא משיבה:

״ניתנה לי הזדמנות נדירה על ידי ראשת המחלקה קטיה אויכרמן ללמד קורס טקסטיל עם גישה של Redesign ,Rethink, בו אני מלמדת עקרונות קיימות. כמו למשל, למה נכון לעבוד עם חומר אחד (מונומטריאליטי) ולא לערבב חומרים, כי זה קשה יותר (דורש משאבים רבים יותר ולעיתים בלתי אפשרי) למחזר חומרים מורכבים״.

בתערוכה הנוכחית עציוני הגיבה לחפץ קיים – שקי שתילת עצים. זוהי סידרה של תשעה פריטים שנעשתה במהלך תשעה חודשי עבודה. אני כמובן משווה את התהליך להריון ואת השק שנזרק למטמנה כמו השיליה שנטמנת באדמה. היא מסכימה עימי ומפרטת על המנעד בין האינטואיטיבי והמחושב בעבודה:

״לכל פריט ניגשתי בצורה קצת אחרת מבחינת העיצוב והניסוח החזותי, המלאכה זרמה בצורה שוטפת וכל פריט הוביל לתגובה טקסטילית. לדוגמה פריט שהיה מאוד קרוע ופרום, וראיתי שבלתי אפשרי לתקן אז סרגתי לו ביטנה, הפריט הבא היה כל כך פרום שיכולתי לרקום לו רק שוליים, ופריט אחר סגרתי כולו בריקמה ואי אפשר להשתמש בו לעולם״.

לצד האינטואיטיביות היא מפתחת שפה ויזואלית ברורה ומאתגרת את התפיסה כי מלאכת יד היא עמלנית בלבד. לטענתה יש בה אלמנטים דומים הלקוחים משדה העיצוב כמו קומפוזיציות סימטריות, מקצבים, מבנים ושכבות כולם מהלכים שמתקיימים ב-DNA של ייצור טקסטיל, של עיצוב טקסטיל ושל מוצרי בד כיצוג לתרבות.

///

עם קשר ובלי קשר עבודה אחת שאהבתי השבוע >

Anna_Fromchenko

אנה פרומצנקו  ״אין מספיק ים", אקריליק על נייר, 2015

 

TwitterPinterestFacebook

RelatedPost

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *