ארבעה מעצבים הולנדים שכדאי לכם לפגוש

אין כמו שיחה טובה עם מעצב טוב. אני סקרנית באופן תמידי להקשיב לאני מאמין, ולהתנסויות שהובילו את אותם מעצבים להצלחה בתחום העיצוב. ההקשרים האישיים והתרבותיים מהם נובעת היצירה מוסיפים משמעות למוצר הסופי. אותו מוצר, פריט ריהוט – גוף תאורה, שולחן או כיסא כבר לא נשאר חפץ תכליתי אלא הופך להיות מוצר בעל ערך רגשי – אובייקט שיושב על הקו העדין בין עיצוב ואמנות, כזה שאם רכשת אותו כבר לא תפרדו לעולם.

לכן כשבניתי את התוכן לטיול העיצוב בהולנד היה לי חשוב שיהיו בו מפגשים אישיים עם מעצבים מובילים. משתפת בארבעה מפגשים שערכנו בטיול >

זרקתי כמה דברים בכניסה לבית... ״שידת תיקים ומפתחות״ בסגנון של סטודיו Boot קיבלה את פנינו

זרקתי כמה דברים בכניסה לבית… ״שידת תיקים ומפתחות״ בסגנון של סטודיו Boot קיבלה את פנינו

holland_design_tour_studio_boot_20

סטודיו Boot. מוסך ישן שהפך לחלל מואר ורחב ידיים של מגורים ועבודה

holland_design_tour_studio_boot_1

בקבוקים שעוצבו על ידי סטודיו Boot, ומונחים בנונשלנט בתוך ארון שהוכן על ידי Piet hien Eek

<1>

את מי פגשנו > Petra Janssen, מעצבת רב תחומית מיסדת ושותפה בסטודיו Boot, מיסדת ושותפה ב- Social Label

איפה היינו > במתחם החברתי-עיצובי של סושיאל לייבל, ובסטודיו שלה (שהוא גם הבית), בדן בוס

מה עשינו > שמענו ממנה ומשותפתה – Simone Kramer על הקונספט של המותג – כיצד להנגיש את שוק התעסוקה לאוכלוסיות שמודרות ממנו בדרך כלל, השתתפנו בסדנה קצרה בה חווינו את הרעיון החברתי והעיצובי העומד מאחורי אחד המוצרים שלהם KOM – כלי קרמיקה, ולסיום היום התרווחנו ואכלנו במסעדה החדשה שלהם במקום שנקראת – Good Food

הקשר אישי > ליצור מתוך שמחה, ולדאוג שיהיה מרחב במלוא מובן המילה על מנת שתהיה יצירה

הקשר תרבותי > התפיסה שעיצוב הוא כלי ליצירת כור היתוך חברתי, והסלוגן של המקום: אני מה שאני עושה

holland_design_tour_social_label_7

Petra Janssen. צילום: עירית חמדני

IMG_3687

הקירות הוורודים בסושיאל לייבל קיבלו את פנינו ולאחריהם אנשים טובים של השראה וחדוות היצירה

holland_design_tour_social_label_2

MASK pillows Marc Mulders & Ria Mul Artenzo, Tilburg. אמן הולנדי נפגש עם אמנית אוטיסטית ועזר לה להביא לידי ביטוי תקשורתי את ציוריה. שיתוף הפעולה הוליד ציורים מרהיבים שהופקו מאוחר יותר לכריות בעלות טקסטיל עשיר וצבעוני

holland_design_tour_social_label_3

מימין: תפריט המסעדה שבמקום, משתנה בהתאם למצרכים המקומיים הקיימים. משמאל: סינרים עשויים מבדי אוהלים ישנים על ידי נוער נושר ונשים מהגרות בשיתוף ByBorre, ומטאטאים עשויים מברזל של אופניים ישנות, על ידי אנשים שמצאו עצמם ברחוב, בשיתוף Dick van Hoff

holland_design_tour_social_label_9

מתנסות בהכנת כלי הקרמיקה – KOM tableware.  על בסיס סיפורים אישיים של משתתפי הסדנה יצר המעצב Edwin Vollebergh מסטודיו Boot (שותפה של Petra), שפה גרפית של קעקועים כחולים, (דקלים) אלו מודבקים על כלי הקרמיקה ולאחר מכן נשרפים בתנור. כל כלי מהדהד את הסיפורים הפרטיים, ומספר בצורה קולקטיבית סיפורים חברתיים דומים, כמו אהבה נכזבת והחלום לפרוס כנפיים

<2>

את מי פגשנו > Piet hien Eek, מעצב רב תחומי (כתבתי עליו כאן)

איפה היינו > במתחם העיצוב הענק שלו, מעל 10 דונם, באינדהובן

מה עשינו > פגשנו אותו לשיחה וסיבוב הכרות במתחם, הסתובבנו בגלריה ובחנות שבמקום ואח״כ אכלנו במסדעה שהציעה מנות צהריים קלילות, יפות וטעימות

הקשר אישי > היוצר הוא כמו דג במים, ליצירה מיטבית עליך (היוצר) לדאוג ליצור סביבה מימית

הקשר תרבותי > שימוש בחומרים קיימים מתוך חשיבה פרקטית ולא מתוך גישה אידיולוגית של הצלת כדור הארץ ומכאן גם החשיבה התמידית כיצד לייעל תהליכי ייצור אלו שעושים שימוש בקיים

holland_design_tour_piet_hien_eek_7

Piet hien Eek קודם כל איש נחמד ואח״כ מעצב גדול, בר-קיימא ומעורר מחשבה

holland_design_tour_piet_hien_eek_2

כל הקשור לעיצוב מוצרים מתחיל ונגמר במקום אחד. אתה יכול לבקש רהיט למידותיך, ולדעת מאילו חומרים הוא עשוי ומי הכין אותו. לא דבר טריוויאלי בעולם הייצור ההמוני של היום

holland_design_tour_piet_hien_eek_3

פרט מתוך שולחן Scrap wood. שום דבר לא הולך לפח. מכל סוג של שארית במפעל מכינים משהו, כך נולדו השולחנות המפורסמים של פיט, קומפוזיציה של שאריות עץ בצבעיהם המקוריים ועליהם 10 שכבות של לכה. קריאת תגר על התפיסה בה זמן העבודה של אנשים לא מוערך, הביאה לפריט מאוד יקר שרוב העלות שלו היא זמן העבודה שלקח להכין אותו

holland_design_tour_piet_hien_eek_5

מנורות תלויות בגלרית האירועים בקומה העליונה. הגלריה לא מכרה, אז החליטו להשכיר את המקום לאירועים ואז כשהעבודות זכו לתצוגה ״חיה״ וטבעית יותר הן גם נמכרו יותר

holland_design_tour_piet_hien_eek_1

אין כמו צהריים איטי במסעדה שבמתחם

<3>

את מי פגשנו > Tejo Remy, מעצב רב תחומי, שותף בסטודיו Remy Veenhuizen

איפה היינו > Hotel Droog, אמסטרדם

מה עשינו > התיישבנו לשיחה במסעדה שבמקום, והסתובבנו מעט בשאר החללים של הדרוך, שם גם פגשנו תערוכה מתחלפת בנושא אופנה דיגיטלית שאצרה Stephanie Schuitemaker – SCHUIT

הקשר אישי > למה לייצר כיסא מחומר חדש אם אפשר לייצר כיסא מחפצים שכבר קיימים ואין בהם צורך עוד כמו למשל כורסא שעשוייה מבגדים ישנים. אם פונה אליך מישהי שעבורה הבגדים הישנים מסמלים מישהו יקר שאיננו עוד אז הכרוסה היא לא סתם כיסא לשבת עליו הכורסה היא הזיכרון

הקשר תרבותי > השינוי האמיתי שמחולל המעצב הוא בחשיבה רעננה ליצר רעיון חדש ממשהו שקיים. אין צורך להמציא את החומר או את הטכניקה רק דרך חדשה, תכליתית וחברתית, להסתכל עליו

design_tour_tejo_remy_drawers2

מימין: Tejo Remy  משתף דוגמאות מהספר שלו ושל שותפו – על גדר חברתית. פרוייקט עירוני – הסתכלות חברתית חדשה על רעיון הגדר, היא עוצבה כך שאפשר לשבת עליה משני צידי המתרס. ממליצה על רכישת הספר The World = Our Toolkit. משמאל: שידת המגירות המפורסמת שלו, בה כל מגירה מציינת סוג של זיכרון טוב או רע, מגירה אחת יכולה להכיל תמונות וברושורים מחופשה ובאחרת דוחות עיריה ישנים. צילום: עירית חמדני

design_tour_hotel_droog_tejo_remy

Rug Chair. כורסה עשויה ממיחדוש בדים ובגדים ישנים שמעוצבת אחת אחת על ידי Tejo

 

<4>

את מי פגשנו > Beatrice Waanders, מעצבת טקסטיל בעלת המותג The soft World (כתבתי עליה כאן וכאן)

איפה היינו > בסדנה שלה ברוטרדם

מה עשינו > ליבדנו – הפכנו צמר ליריעות טקסטיל. הרוב מתכננות להפוך אותן לכריות חוץ מעירית שהכינה  צעיף. למדנו (דרך הידיים) על סוגים שונים של צמר (מתולתל, גס, רך וכו') ועל התוצאות השונות המתקבלות בשימוש בכל אחד מהסוגים

הקשר אישי > זיקה חזקה לטבע ולחיים איטיים. זו גם הסיבה שהיא לא! משתמשת בצמר המרינרו, צמר שנחשב רך נעים ומאוד כלכלי, ולכן מגודל (לרוב באוסטרליה) למטרות תעשייתיות ללא התחשבות בכבודם ובצרכיהם של בעלי החיים

הקשר תרבותי > העדרים קטנים ומבוייתים והאישור לגידולם ניתן למען השמירה על הנוף ההולנדי. חלקם אוכלים צמחים מסויימים המשמרים צמחים אחרים וכך שומרים על האיזון הטבעי

Portret-Beatrice-Waanders,-The-Soft-World-copyright-33

Beatrice Waanders. צילום באדיבות: The Soft World

holland_design_tour_the_soft_world_2holland_design_tour_the_soft_world_1

holland_design_tour_the_soft_world_4

צעיף צמר מתייבש. צילום: עירית חמדני

///

הרגשתי שלא מיציתי את כל המפגשים ואני כבר מתכננת את הנסיעה הבאה להולנד בנובמבר 2016. לפרטים נוספים והצטרפות לסיור יש להתקשר לעדי ברלוביץ Travelart ,052-2348352

///

בקרוב אני מתכננת פוסט עם רשימת חנויות העיצוב שאהבתי במיוחד באמסטרדם, אז כדי לא לפספס ואם עדיין לא נרשמת לבלוג (מפתיע ?) הנה זמן טוב לשלוח אלי את המייל שלך.

///

עם קשר ובלי קשר עבודה אחת שאהבתי השבוע >

FullSizeRender

עבודה של דפנה אלון שהוצגה (ונמכרה) ביריד צבע טרי בביתן של גלרית המשולש, בניהולה ואוצרותה של שרי גולן שריג

 

TwitterPinterestFacebook

פוסטים נוספים

2 תגובות “ארבעה מעצבים הולנדים שכדאי לכם לפגוש

    1. מיכל ויטל מאת

      ואני מתעלפת כאן ומתביישת שאני כל-כך ״איטית״ עד שפספסתי את התגובה המקסימה שלך לפוסט הזה! תודה! תמשיכי עוד קצת ואני עוד אתרגל לקונספט של ״תגובות״ 3>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *