הקשר ההולנדי

רגע לפני שאנחנו יוצאות לסיור עיצוב בהולנד, אני מביאה כמה נקודות ציון חשובות בעיצוב ההולנדי, שפרץ לתודעה בתחילת שנות התשעים (של המאה הקודמת). בהסתכלות זריזה ניתן לראות שיש כאן קו משותף בין הדברים: התיחסות מתוך כבוד לעבר-לקיים עם חשיבה חדשנית (לעיתים נועזת) בהווה, חקירה, עשייה בידיים, ולימודים באקדמיית העיצוב באינדהובן!

בין השורות אני חושבת שאפשר למצוא את הקשר ההולנדי, זר (שלא גר בתעלות מימיו) לא יבין זאת.

smoke_chair_2x

Moooi – Smoked Chair, Maarten Baas

סדרת ה״Smoked Chair״ של Maarten Baas היא אחד מהלייף צ׳נג׳רס של תחום העיצוב. באס סיים את לימודיו באינדהובן ב-2002 עם פרוייקט "הכיסא המעושן" – שריפת ריהוט קיים. האש אוכלת את ה״עבר״ (כיסאות ישנים) עד לנקודה מסויימת בהווה בה התהליך מוקפא ומשומר על ידי שרף. הטקסטורה הנוצרת עשירה ובעלת צבע שחור עמוק.

באס פרץ לתודעה, כנועז, מרדן במידה חיננית ומערער באופן קבוע על מוסכמות עולם העיצוב בו הוא פועל. באחד מירידי העיצוב של מילאנו (2014) הציג באס תערוכת ״קרקס״ וזאת כביקורת על כך שיריד העיצוב מציג אובייקטים פוטוגנים-יח״צניים בלבד שלא עומדים במבחן המציאות. אחד הפריטים שעיצב לאותה תערוכה היה כורסה בעלת "אוזן" אחת, שבד הריפוד האדום שלה היה תפוס מאחור עם סיכות (כי מצלמים רק מקדימה).

מאוחר יותר הוא פיתח פרטי עיצוב מחימר ואת פרוייקט ה-Real Time – שעונים שמצולמים ומעבירים זמן אמת של 12 שעות. מתארים אותו כ״מעצב סופר״ וזאת כי  בפרוייקטים שלו הוא מספר את הסיפור של סוף עידן הצריכה ההמונית והייצור הסדרתי, כפי שאנו מכירים אותו, ומעבר לתקופה חדשה המשלבת בין המכונה והאדם – בין הטכנולוגיה ומלאכות היד.

smoked_chair_martin_baas

עישון כיסא Thonet ושידת מגירות של Tejo Remy. התמונות מכאן ומכאן

את הוורסיה לכיסא המעושן הוא הכין גם על אייקונים עיצוביים ידועים, בין היתר על כיסא Thonet, ועל שידת המגירות של Tejo Remy, שהיה המורה שלו באינדהובן. בתחילת שנות התשעים היה טכו רמי חלק מקבוצת מעצבים שעשתה שינוי מחשבתי בתחום העיצוב אותה הובילה חברת Droog ובראשה Remy Ramakers. זוהי חשיבה שמגדירה מחדש את המושג פאר בעיצוב על ידי יצירה קונספטואלית מתוך הקיים.

moooi

עיצוב טוטאלי Moooi. ה-Smoked Chairs של Baas מציצים בפינה הימנית האחורית

הפרוייקט המעושן של באס, העניק לו מעמד אוטונומי בסצנת העיצוב, ובאופן טבעי והולנדי נחת באחת הקולקציות הראשונות של חברת Moooi. מותג הולנדי המשלב בין טעם קלאסי ורעננות מודרנית, ומביא אהבה ופנטזיה לכל חלל בו הוא נמצא.

החברה נוסדה ב-2001 בשותפות על ידי Marcel Waanders, המעצב הראשי והמנהל הקריאטיבי של החברה. (שדרך אגב העיפו אותו מאדקמית העיצוב באינדהובן, מה שלא ממש הפריע לו להצליח בצורה מטאורית בעולם העיצוב). הוא אמר פעם בראיון עימו שהוא יודע שיש מעצבים טובים ממנו, ומה שמניע אותו קדימה אלו המקומות שהוא לא טוב בהם. אחד מהעיצובים הנודעים שלו הוא Knnoted Chair שמשלב בין טכניקות תעשייתיות ומלאכות היד.

studio_job_moooi

Studio Job for Moooi. התמונה מכאן

כשמסתובבים בין הקולקציות של Moooi מבחינים גם בצמד המעצבים Studio Job. המעצב Job Smeets סיים ללמוד באקדמיה באינדבהובן ב-1998 והנשמה התאומה שלו המעצבת Nynke Tynagel, הצטרפה אליו לעשייה ב-2000, מיד כשסיימה גם היא את לימודיה שם.

land_rover_by_STUDIO_JOB

Landrover by Studio Job

 

בעבודות שלהם יש אלמנט קישוטי שחוגג איקונים תעשייתיים בצורה מונומנטלית אך מכל הלב, עם הרבה הומור ורומנטיקה. כמו למשל ב-Land rover שהוא מחד פרוייקט אמנותי מפואר עם השקעה וירידה לפרטים הכי קטנים, מאידך מדובר בחברת רכב מסחרית ובפס ייצור תעשייתי. להעצמת החוויה האמנותית מפנקת חברת לנדרובר את קהל לקוחותיה (ההולנדים) בספר עם צילומים מהפרוייקט ופסלון מוזהב ומוקטן של לנדרובר, בכל רכישה. סטודיו ג׳וב עובד על סדרות קטנות, ברובן עשויות אצלהם בסטודיו בטכניקות יייצור ידניות במגוון חומרים על ידי צוות מסור ומצומצם, והם נעים על הקשת בין עיצוב מוצר לבין יצירת אמנות.

 

04-long-neck-and-groove-bot

Hella Jongerious, Long Neck and Groove Bottles, 2000. שילוב שני חומרים חימר וזכוכית וחיבורם על ידי סרט הדבקה מפלסטיק. התמונה מכאן

colouredvases_jongerius_lab

Coloured-Vases_Hella-Jongerius_Royal-Tichelaar-Makkum

Coloured Vases, Hella Jongerius Royal Tichelaar-Makkum. התמונות מכאן

הבחינה המחודשת של הייצור התעשייתי אל מול הייצור הבודד, מעסיקה גם את המעצבת המובילה Hella Jongeriuos. היא לימדה באינדהובן (היתה ראש מחלקת סטודיו חי), עבדה עם ה-Droog ושיתפה פעולה עם חברות ענק כמו איקאה. היא מקפידה על מחקר ופיתוח וזה ניכר גם בשם הסטודיו שלה Jongeriuoslab. חלק גדול מהעשייה היא מקדישה לפיתוח נושא הצבעים בתעשיית העיצוב. לטענתה כמו שיש אוכל מתועש יש צבעים שהם ״מתועשים״: חוזרים על עצמם, משעממים וחסרי ייחוד ואופי. כאן היא נכנסה לתמונה ויצרה מנעד צבעים חדש בעל רגישות ותדר שונה על ידי רשתות ושכבות של צבע. אני מתחברת לעשייה שלה רגשית כי היא מבינה לליבי – מחפשת אחר המראה ה״סקיצתי״ והחד פעמי בתוך פס הייצור הסדרתי.

///

אין כמו מילותיה של לי אדלקורט חוזת הטרנדים (הולנדית! אז מה אם היא גרה בפאריס), כדי לסיים את הרשימה על עיצוב והקשר ההולנדי.

The day in 1998 that Hella Jongerius pushed her thumb into a small rectangle of still damp clay to leave her unique imprint on a series of pots was a historical landmark moment in the recent history of Dutch craft and design.

Single-handedly or rather, with a single thumb, she pushed open the door to a new era of creation that has truly changed our perception of giving form to matter and to the important changes in the design discipline at hand.

A SUDDEN START, By Lidewij Edelkoort

////

לעוד עיצובים הולנדיים בבלוג מוזמנים לכאן, וגם לפוסטים ישנים יותר כאן וכאן.

///

עם קשר ובלי קשר, עבודה (קונספטואלית) אחת שאהבתי השבוע >

product_song

שירת חפצים – צהריי הקראת שירת חפצים יום ד׳ 6.4 בשעה 12:30, גלריה ויטרינה, הפקולטה לעיצוב HIT

 

 

TwitterPinterestFacebook

פוסטים נוספים

2 תגובות “הקשר ההולנדי

  1. נויה קומיסר

    מיכל איזה פוסט מרהיב. הסרטון שצירפת אודות " הכסא המעושן" יפיפיה. מיוחד ואחר. מהפוסטים שלך אני לומדת , חווה ומרגישה כמעט כאילו זו אני שנימצאת ושנוגעת בחפצים שאת מספרת אודותם.תודה. כיף צרוף לקרוא אותך ולדמיין..

    1. מיכל ויטל מאת

      כן יש בו משהו ממש מדוייק בסרטון הזה! כיף לשמוע שאת עוקבת ונהנית 🙂 והיה ממש כיף להפגש פנים מול פנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *