ללכת שבי אחריו

כשמדברים על עיצוב המיוצר משאריות (בשפת האפסייקלרית – מיחדוש), הדוגמאות של המעצב ההולנדי Piet Hien Eek, הן מהבולטות ומן המפורסמות. הוא יוצר פרטי עיצוב, פרטי ריהוט וגופי תאורה ממגוון חומרים בשימוש חוזר. ברזל ישן, שאריות עץ, שאריות מתעשיה, דלתות וחלונות ישנים ועוד. חומרים שעברו הרבה ב״חיים שלהם״, שנספג בהם יושן שיש בו לפחות ״21 גרם״ של רגש.

PHE_SCRAPWOOD_TABLE

Scrap Wood – שולחן מעץ ממוחזר. השימוש בשאריות עץ יצר שפה עיצובית בתחום הריהוט, שמאוד מזוהה עם פיט. יכול להיות שגם אתם פגשתם אותו בחנויות אחרות בעולם – כמו למשל בהביטאט ישראל.

אני הולכת שבי אחריו כי הוא מצליח לשמור על איזון בין עושר של חומרים, אמירה וכנות. ההתפעלות שלי היא גם מהגודל, איך מעצב שעושה שימוש בחומרי גלם זמינים מצליח למדל אותם וליצור סדרות מסחריות. לאחר קצת יותר משני עשורים מאז סיים את לימודיו הוא בעליו של מתחם ענק הכולל סטודיו, רצפת ייצור, מסעדה, גלריה וחנות. כששאלו אותו איי שם בשנות התשעים, איך מעצב צעיר (שלא מזמן סיים ללמוד) קונה סדנת ייצור של 10 דונמים – הוא ענה (תרגום חופשי שלי): ״לא תכננו לקחת מקום כזה גדול אבל חיפשנו מקום שאפשר לעצב ולייצר בסמיכות וזה מה שהיה בנמצא… המטבחון של העובדים הפך למסעדה, הציור מעל הספה הפך לגלריה וכמה מוצרים שתמיד היו מונחים על המדף הפכו לחנות״.

פיט ואני נפגשנו בעבר מספר רב של פעמים. חוץ מפעם אחת אני חייבת לציין שכל המפגשים היו וירטואלים ושהסיטואציה היתה חד צדדית. זאת אומרת אני התבוננתי בו, מבלי שהוא יכול היה להבחין בי. אני מספרת את כל זה כדי שתבינו כמה זה מוזר שעד היום לא הקדשתי לו פוסט בבלוג.

מצרפת כמה תמונות מהמפגשים שלנו:

piet_hein_eek_doors

De Borneohof. Photograph: Thomas Mayer

המפגש הראשון היה עם הדלתות. פרויקט שעשה בשיתוף עם משרד האדריכלים Peter Gesebroek. הקיר שבתמונה נמצא במבואה של קומפלקס בנייני מגורים שנבנה על הריסות שכונת בתים ישנה באמסטרדם. הרעיון היה להביא משהו מהישן לתוך החדש. לאחר שהרעיון הראשון לצלם את חזיתות הבתים הישנים ולמקם את הצילום במבנה החדש לא צלח, הם חשבו על רעיון טוב יותר. קומפוזיציה של קיר כוח שעשוי מדלתות ישנות – חלקן היו הדלתות המקוריות של הבתים הישנים.

PietHeinEek-restaurant

״פגישת צהריים״ – המסעדה במתחם העיצוב של Piet Hien Eek באינדהובן, הולנד. התמונה מכאן

piet_hien_eek_restaurant

בתחילתה היתה המסעדה ה״מטבחון״ של העובדים. העיצוב במקום נעשה על טהרת השימוש החוזר. התמונה מכאן

piet_hien_eek_france-region

״מפגש בבית הקיץ״ – בית חרושת ישן אותו שיפץ פיט במשך עשור והפך אותו לשתי יחידות נופש. עיצוב טוטאלי הכולל את עיצוב הפנים, פרטי הריהוט וגופי התאורה שבמקום. Dordogne region, France. Photograph: Thomas Mayer התמונות מכאן

piet_nlxl_n_kargo

LEFT: Go-Kart – Cibone RIGHT: Nlxl – Scrapwood Wallpapaer

אחד ממוצרי הדגל של חברת הטפטים NLXL הוא טפט בעיצובו של פיט בדוגמת משטח של עצים ממוחזרים (יש סדרה כזו של טפטים). במפגש זה למדתי לזהות היטב את השפה העיצובית וטביעת היד הריקליימרית (מלשון Reclaimed wood) שלו. אגב גם אישתו Jeanine Eek Keizer הכינה דוגמת טפטים בהשראת אוסף פקקים ששיבצו על קיר בביתם. כתבתי על זה כאן.

מכונית הרטרו שמשמשת סטייליניג לטפט היא ממפגש קדום יותר. זוהי אחת העבודות הראשונות של פיט והיא עשויה משאריות פח מהתעשייה. אחד הלקוחות של פיט ראה אותה וביקש שיכין 4 כמוה לנכדיו. מאז פיט הכין עוד כמה מכוניות כאלו ואפשר להשיג אותן ב-Cibone.

בדרך כלל, השימוש בשאריות מכתיב יצירה של פריט בודד, one-of-a-kind, כי מציאת הפסולת היא מקרית ובלתי ניתן לתכנן את הכמות שלה. בעיני סוד הקסם אצל פיט טמון בהצלחתו למצוא את שביל הזהב בין שימוש בפסולת לבין ייצור מספר פריטים המתפקדים כסידרה. זה מוביל אותי למפגש הבא.

piet-hien-eek

Ikea x Piet Hien Eek

״נפגשנו באיקאה״ – אחד הפרוייקטים האחרונים שלו הוא שיתוף פעולה עם ענקית הרהיטים השבדית. הוא עובד על קולקציה של כיסאות שתיוצר מראטן ותושק ב-2017. כתבתי על זה גם כאן. המפגש הזה מעורר בעיני הרבה תהיות אמנם יש אתגר לעבור מפריט בודד לסידרה אבל לעבור לייצור המוני תחת אג׳נדה בת-קיימא, זה כבר סיפור אחר לגמרי ולכן אני מאוד סקרנית לשמוע מה יש לו להגיד בעניין.

באפריל 2015 נפגשנו בתערוכת העיצוב במילאנו - במתחם העיצוב של Rossana Orlandi. פיט צילם אותי מרכיבה את משקפי השמש שעיצב. לטענתו הוא אוהב לצלם את כל מי שמרכיב את המשקפיים, כדי להסיק מסקנות מהנראות השונה שלהם על צורות פנים שונות. האמנתי לו. צילום: איתי כ״ץ

צילום: איתי כ״ץ

באפריל 2015 נפגשנו בתערוכת העיצוב במילאנו – במתחם העיצוב של Rossana Orlandi. פיט צילם אותי מרכיבה את משקפי השמש שעיצב. לטענתו הוא אוהב לצלם את כל מי שמרכיב את המשקפיים, כדי להסיק מסקנות מהנראות השונה שלהם על צורות פנים שונות. האמנתי לו.

ביום רביעי, 30 במרץ, 2016 נפגש שוב, במתחם העיצוב של פיט באינדהובן. אספתי אחרי עוד כמה מתעניינות והכנתי כמה שאלות. אם עשיתי לכם חשק, ויש לכם שאלה שהייתם רוצים לשאול את פיט, מוזמנים להעביר אלי דרך מייל או בתגובות לפוסט, או להצטרף אלנו לטיול להולנד.

///

עוד כתבו על הטיול להולנד  ב-Xnet וב-Redesign.

///

עם קשר ובלי קשר עבודה אחת שאהבתי השבוע >

gidi_gilam_installation_web_1

הצבה בחלל, ״רטט״ – תערוכת יחיד של גידי גלעם במוזיאון רמת גן. פתיחה ביום שישי 4.3.16 כל הפרטים בדף האירוע

TwitterPinterestFacebook

פוסטים נוספים

4 תגובות “ללכת שבי אחריו

  1. נויה קומיסר

    יפה כול כך הפוסט שלך. התמונות , ההכרות עם אומנות שהיא השראה ליום יום. נסיעה טובה להולנד..נשמע כיף אדיר וחוויה בלתי רגילה

    1. מיכל ויטל מאת

      ואפרופו איקאה יש להם עוד משהו מעניין שאמור שלקרות,
      אמורה לכתוב על כך בפוסט הבא אז לא כותבת כאן כדי לא להיות ספוירלית למי שעובר כאן בתגובות 😉

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *