A new life in the "Junktion"

"All in all, the creative act is not performed by the artist alone… the spectator brings the work in contact with the external world by deciphering and interpreting its inner qualifications and thus adds his contribution to the creative act".
Marcel Duchamp 
Is it a charming fish net or Is it a fish killing machine? Junktion studio is located in Jaffa port.

I can't write about Junktion – Gurit Magen's upcycle design studio without mentioning the legendary Ready made artist Marcel Duchamp. Whereas he was looking always after the concept – a new context giving by changing the place of the object, Magen is after the function – a new context giving to an old object by changing its function.
***
טוב, אני לא יכולה לכתוב על סטודיו המיחדוש ג'אנקשין – של המעצבת גורית מגן, בלי להזכיר את אמן הרדי-מייד האגדי מרסל דושן. בעוד שהוא חיפש תמיד אחר הקונספט – שינוי ההקשר של חפץ על ידי שינוי המקום שלו, מגן מחפשת את הפונקציונאליות – שינוי ההקשר של החפץ על ידי שינוי התכלית שלו

Magen is working on a new product – A bowl upcycled from matkot (the game)



In junction studio one can see a pile of junk, useless broken stuff whereas in the same time one can see nostalgic and old objects that in a humorous way got a second chance and have been given a new life by the design work of Magen.
***
בסטודיו ג'אנקשין אפשר לראות ערמה מכובדת של זבל, חפצים שבורים וחסרי שימוש, אבל באותה נשימה אפשר גם לראות חפצים ישנים ונוסטלגיים שבדרך הומוריסטית קיבלו הזדמנות שניה וזכו לחיים חדשים, על ידי עבודת העיצוב של מגן
Upcycle an old bicycle
parts to a hipster chair


Upcycle gas can to newspaper's stands

Upcycle a barrel to a rocking chair
Upcycle baths to chairs
Upcycle the nostalgic telephones to light fixtures
Upcycle oil cans to paper stands

In my journey (this blog) I find that sometimes designers create from a pure sustainable agenda – their direct motive is saving earth, and sometimes they create for the sake of creation – designing from waste only because it's giving them an endless inspiration platform. Either way our abundance era is the trigger for all of this phenomena that called upcycle. It creates our immediate need to handle the consequence of our affluent society and it creates enormous amounts of waste we could use, for the industry in general and for the design field in particular.

And that was my interpretation as the spectator.
***
במסע שלי (דרך בלוג זה) אני מוצאת שלפעמים מעצבים יוצרים מתוך אג'נדה של קיימות – המניע העיקרי שלהם הוא הצלת כדור הארץ, ולפעמים מעצבים יוצרים בשם היצירתיות עצמה – מעצבים מפסולת מכוון שזה מספק להם מקור בלתי נדלה להשראה. כך או כך תקופת השפע בה אנחנו חיים היא הגורם לתופעת העיצוב הזו שנקראת מיחדוש. היא יוצרת צורך מיידי לטפל בתוצאות של חברת השפע, ויוצרת הרבה פסולת שיכולה לשמש לתעשיה בכלל ולתחום העיצוב בפרט.
וזו היתה הפרשנות שלי כצופה.
(ע"ע המשפט של מרסל דושן בתחילת הפוסט)
TwitterPinterestFacebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *